Ze praten er nog net niet in 140 tekens en hashtags, maar in de onderstaande vijf hotels gaan ze wel héél erg mee in de trend van sociale media. Via kortingen, spontane webcare medewerkers en heuse ‘Instagram wandelingen’ lokken zij klanten. Mét succes!
1888 Hotel – Sydney, Australië
De naam doet misschien aan een hotel met een flinke geschiedenis denken, maar het 1888 hotel loopt juist vooruit op de tijd. Twitteraars met meer dan 10.000 volgers kunnen een gratis overnachting krijgen. Heb je dat nu niet, voeg dan de #1888hotel hashtag toe bij een post en wie weet win je een nachtje in het hotel in Sydney. In de ‘selfie lobby’ kun je een foto van jezelf maken en op Twitter zetten met de juiste hashtag. Leuke reclame voor het hotel en de gast ziet zijn foto al snel op een groot scherm voorbij komen. Samen met een modeblogger heeft het hotel een ware Instagram wandeling bedacht, genaamd ‘Instawalk’. Wie deze route volgt, scoort gegarandeerd een hoop likes op de vakantiekiekjes.
Sol Wave House – Mallorca, Spanje
Dit Spaanse hotel was de eerste die gasten een ‘tweet experience’ aanbood. Zo bedachten ze de hashtag #SocialWave-Community om de gasten met elkaar in contact te brengen. Op die manier kom je er snel achter waar die avond de leukste feestjes zijn en komt het eerste gesprek makkelijk op gang voor mensen die graag reisgenoten willen ontmoeten. Zelfs de conciërge van het hotel zit fanatiek op Twitter, om eventuele vragen te beantwoorden en problemen op te lossen gedurende de dag.
Hilton Hotels – Internationaal
Ook bij deze wereldberoemde hotelketen onderschatten ze de waarde van sociale media niet. Mankementen kunnen via Twitter gemeld worden en de conciërge begroet en helpt de gasten ook via die weg, nog vóór ze zijn ingecheckt. Ook hebben ze een actief team op sociale media, die met behulp van slimme tools kunnen zien wie er op zoek zijn naar een hotel.
Algonquin Hotel – New York, Verenigde Staten
In dit Amerikaanse hotel is vooral één hoofdrolspeler de superster op sociale media en dat is de ‘huiskat’ Matilda, die daar woont. In dit hotel is het een traditie dat er ook katten leven en die hebben online meer fans dan het hotel zelf. Zo is Matilda behoorlijk populair op Facebook met haar 9.000 likes. Ze krijgt een hoop brieven en mails van fans – die ze natuurlijk allemaal persoonlijk beantwoordt. Ook krijgen gasten regelmatig te zien wat Matilda uitvreet. Zo schrijft ze bij deze foto: “Ik droom over kattenkruid en kaviaar….” Elk jaar wordt een verjaardagsfeestje voor Matilda georganiseerd, waarbij ruim 100 gasten uitgenodigd worden.
Starwood Hotels – Internationaal
De Starwood hotels zijn gek op promotie via sociale media. Daar zetten zij het liefst hun gasten voor in. Wie incheckt bij Foursquare of gebruikmaakt van de hashtag #SPGLife kan rekenen op kortingen en leuke acties. Ze gaan hierin mee met een marketingtrend die ‘brand evangelism’ wordt genoemd, omdat klanten uit zichzelf een merk promoten.
Bron: Trivago